wtorek, 6 sierpnia 2013

Tort 9 lat

Tort wykonałam na prośbę koleżanki z pracy. Z małymi przeszkodami, ale udało się :) brak prądu był największym problemem...

Tort bardzo prosty w wykonaniu, gdyż wykorzystałam do niego tylko produkty dostępne w najbliższym sklepie osiedlowym.
Biszkopt:
  • 12  jaj
  • 2 szklanki mąki pszennej
  • 1/2 szklanki mąki ziemniaczanej
  • 1/2 szklanki cukru 
  • 1 małe opakowanie proszku do pieczenie (opakowanie na 1/2 kg mąki)
  • 1/2 łyżeczki sody
  • szczypta soli
Jajka rozdzieliłam na białka i żółtka. Za pomocą miksera białka ubiłam z solą na sztywną pianę, uszlachetniłam ją cukrem. Piana winna być sztywna i lśniąca jak na bezy. Następnie pojedynczo dodawałam żółtka, wtedy piana mi nie opada. Za pomocą drewnianej łyżki rozmieszałam spulchniacze, mąkę pszenną i ziemniaczaną dodaną do masy jajecznej. Przelałam 7/8 części ciasta do blaszki 25/45 cm wyłożonej natłuszczonym pergaminem. Pozostałą część - tj. 1/8 przelałam do foremki 18/22 cm wyłożonej natłuszczonym pergaminem.Biszkopt wkładam do piekarnika nagrzanego do 100 st. C.
Temperatura: 180 st. C., czas: 20 min.

 BAZA: Masa budyniowa:
  • 4 czubate łyżki mąki pszennej
  • 4 czubate łyżki mąki ziemniaczanej
  • 1 l mleka
  • 1/2 szklanki cukru
  • 1 opakowanie cukru waniliowego
  • 2 kostki masła
3 szklanki mleka doprowadziłam do wrzenia. W pozostałej części mleka rozpuściłam cukier oraz cukier waniliowy, dodałam mąkę pszenną i ziemniaczaną. Całą zawiesinę wlałam do gotującego się mleka i energicznie mieszałam, aż do zgęstnienia i ponownego zagotowania. Ważne jest, aby przed wlaniem zawiesiny zmniejszyć na minimum ogień pod garnkiem z mlekiem. Dobrze rozmieszana zawiesina może uchronić przed powstaniem grudek oraz przypaleniem. Powstały budyń odstawiłam do wystygnięcia

Miękkie masło napowietrzyłam mikserem i pojedynczymi łyżkami dodałam zimny budyń. Powstałą masę podzieliłam na dwie części. 
Masa krówkowa”
  • 1 puszka masy krówkowej 400g
  • pierwsza część budyniowej masy bazowej
Do części masy budyniowej dodałam całą zawartość puszki z masą krówkową.  Wymieszałam mikserem. Włożyłam do stężenia do lodówki na 20 min. Jeżeli w pomieszczeniu jest chłodno i masa nie jest zbyt rzadka można ten krok pominąć. W kuchni miałam 28 st C. :)

Masa chałwowa”
  • 2 opakowania chałwy waniliowej po 100 g
  • druga część budyniowej masy bazowej
Do części masy budyniowej dodałam posiekaną drobno chałwę.  Wymieszałam mikserem. Włożyłam do stężenia do lodówki na 20 min. Jeżeli w pomieszczeniu jest chłodno i masa nie jest zbyt rzadka można ten krok pominąć.

Poncz
  • 1 szklanka wrzątku
  • 1/2 łyżeczki kwasku cytrynowego lub sok z 1 cytryny
  • 1 łyżeczka cukru
Napis zrobiłam z temperowanej czekolady, opis można znaleźć tutaj.
 
Wystudzony duży biszkopt przekroiłam na dwie części, przygotowałam poncz. Ciasto złożyłam w sposób następujący:
  • wierzchni mały biszkopt: przekroiłam na dwie części, lekko naponczowałam, przełożyłam cienką warstwą masy krówkowej, ułożyłam na środku dużego biszkopta i przykryłam bitą śmietaną za pomocą szprycy.
     
  • masa krówkowa
  • poncz
  • biszkopt duży
  • masa chałwowa
  • poncz
  • biszkopt duży

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za przesłaną wiadomość.
Odpowiedź prześlę w najszybszym możliwym terminie.
Ta wiadomość generowana jest automatycznie.

Pozdrawiam
Coctelera, coś dla ciała i duszy...
Aleksandra