poniedziałek, 28 października 2013

Tadeuszowy tort

Tego torta zrobiłam na życzenie mojej przełożonej, dla Jej męża z okazji Tadeuszowych imienin na 28 października. Długo chodziłam z tym tematem w myślach, gdyż chciałam, aby był to naprawdę dopracowany tort. Choćby nawet z tego względu, że to szefowa :-)
Do tworzenia go zabrałam się od teorii czyli co z czym połączyć, aby wyszło dobrze... ha! lepiej to nazwę, aby wyszło idealnie :-)
Tak sobie wymyśliłam, że będzie to biszkopt kawowy z masami z ajerkoniakiem, który sama przygotowałam. Masa z serka mascarpone i masa budyniowa a na wierzch masa cukrowa do wykończenia dzieła.

Upiekłam dwa biszkopty, jeden kawowy a drugi klasyczny biały - żółty. Każdy przecięłam na 3 blaty. Do tego torcika wykorzystałam dwa  blaty kawowego i jeden blat klasycznego biszkoptu.
Biszkopt:
  • 6 jajek
  • 1 szklanka mąki pszennej
  • 1 łyżka mąki ziemniaczanej
  • 1/2 szklanki cukru kryształu
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia
  • 1/2 łyżeczki sody
  • cukier waniliowy
  • szczypta soli
  • kawa rozpuszczalna / inka (opcjonalnie)
Białka ubiłam na sztywną  pianę, dodałam cukier i cukier waniliowy. Dobrze rozmieszałam za pomocą miksera, aby kryształki cukru nie były wyczuwalne na dnie miski. Za pomocą plastikowej łyżki rozmieszałam żółtka, później przesiane mąki, proszek do pieczenia i sodę. Na sam koniec dodałam do drugiego biszkoptu 2 łyżki kawy.
Temperatura: 130 st. C., czas: 15 min.
po tym czasie.....
Temperatura: 180 st. C., czas: 20 - 25 min.
Masa ajerkoniakowa z serkiem mascarpone
  • 1 opakowanie 250 g serka mascarpone
  • 1/4 kostki masła
  • 1 szklanka ajerkoniaku
  • 1 łyżka cukru pudru
Masło w temperaturze pokojowej rozmieszałam mikserem, aby napowietrzyć je. Następnie dodałam serek mascarpone, cukier i małymi porcjami likier. Tak otrzymany krem schłodziłam w lodówce przez około 1 godzinę.

Masa budyniowa z ajerkoniakiem
  • 1/2 litra mleka
  • 2 łyżki mąki ziemniaczanej
  • 2 łyżki mąki pszennej
  • 1/2 szklanki cukru
  • 1 szklanka ajerkoniaku
  • 1 kostka masła
Z obu mąk i odrobiny mleka zrobiłam zawiesinę. Mleko zagrzałam w rondelku, dodałam cukier. Mieszałam do momentu rozpuszczenia cukru. Następnie wlałam zawiesinę i energicznie mieszając ugotowałam budyń. Odstawiłam do wystudzenia na około 2godziny. Zimny i sztywny budyń rozmieszałam z ajerkoniakiem. Miękkie masło w temperaturze pokojowej napowietrzyłam za pomocą miksera. Dodałam do niego po trochu ajerkoniakowy budyń. 
Do przykrycia i ozdobienia torcika  użyłam masę cukrową.

Torcik złożyłam w sposób następujący:
masa cukrowa koloru żółtego plus ozdoby
masa budyniowa
poncz
biszkopt kawowy
masa z serka mascarpone
poncz
biszkopt biały
masa budyniowa
poncz
biszkopt kawowy

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za przesłaną wiadomość.
Odpowiedź prześlę w najszybszym możliwym terminie.
Ta wiadomość generowana jest automatycznie.

Pozdrawiam
Coctelera, coś dla ciała i duszy...
Aleksandra