piątek, 2 lutego 2018

Chlebek razowy ze słonecznikiem

Pierwsza próba zrobienia własnego zakwasu chlebowego była fiaskiem, jednak nie poddałam się i wyprodukowałam własny zakwas, oczywiście nie był aż tak silny, ale spełnił swoje zadanie... no plus doczekałam się w końcu i mama zrobiła żurek z babcinego przepisu. No, ale wracając do tematu chleba na zakwasie... nie wnikam w przepis na zakwas, bo przepisy są dostępne w sieci i wszystkie są bardzo podobne. Warunek to stałe ciepełko :)
dwie zewnętrzne foremki

  • 8 łyżek zakwasu żytniego
  • 250 g mąki żytniej razowej typ 2000
  • 250 g mąki pszennej typ 450, 500 lub 550
  • 450 ml wody 
  • 1 i 1/2 łyżeczki soli
  • 8 łyżek ziaren słonecznika
  • trochę ziaren słonecznika do posypania chleba

Wszystkie składniki umieściłam w misce, ciasto dokładnie wymieszałam jak na drożdżówkę, czyli unosząc je, aby dostały się do ciasta bąbelki powietrza. Ciasto było dość gęste, nie odklejało się od łyżki jak ciasto drożdżowe. Odstawiłam ciasto na ok 30 min, aby odpoczęło i składniki się połączyły. Następnie przełożyłam ciasto do formy wysmarowanej masłem i płatkami owsianymi. Odstawiłam chleb w ciepłe miejsce na ok. 5-7 godzin. Przyszedł czas na pieczenie pierwszych bochenków. 
Wierzch wyrośniętych chlebków posmarowałam wodą, następnie wysypałam ziarna słoneczników. 
 Na najniższą półkę piekarnika włożyłam blaszkę z wodą (1 szklanka), aby zabezpieczyć wilgotność chlebka i skórka była chrupiąca :)

Temperatura: 200 st. C, czas: 60-70 min bez termoobiegu.

2 komentarze:

  1. Domowy chleb na zakwasie to podstawa :) My od 3 lat nie jadamy już nic innego. Też zawsze piekę od razu na 3 blachy. Podobnie jak u Ciebie parę prób było potrzebnych do dojścia do doskonałości ale było warto teraz zachwyca się nim cała rodzina :) W razie czego przepis znajdziesz tutaj http://zrzucbrzuch.blogspot.com/2013/05/domowy-orkiszowy-chleb-na-zakwasie.html

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam serdecznie :)
      Dziękuję za link, z chęcią skorzystam, chlebki bardzo ładne. Tak, "swoje" produkty są praco i czasochłonne, ale warto.

      Usuń

Dziękuję za przesłaną wiadomość.
Odpowiedź prześlę w najszybszym możliwym terminie.
Ta wiadomość generowana jest automatycznie.

Pozdrawiam
Coctelera, coś dla ciała i duszy...
Aleksandra